Har du noen gang vært i en situasjon der du har tatt en utdannelse, men funnet ut at du heller ville gjøre noe helt annet?

I så fall har du kanskje også kjent på frykten og skuffelsen over at årene du la inn i din første utdannelse, skulle være forgjeves.

Det var nemlig akkurat dette som bekymret meg da jeg gikk fra å jobbe som sykepleier, til å studere digital markedsføring.

Til min store overraskelse, har Disse yrkene har flere likhetstrekk enn jeg hadde trodd:

 

  1. Du må være nysgjerrig og kunnskapstørst! Begge yrkene er i stadig endring. Teknologien, trendene og forskningen er i dag en helt annen enn bare for fem år siden. Sånn sett må du belage deg på å være «evig student».

  2. Du må være kreativ i måten du møter og løser problemstillinger. Enten du skal lage en kampanje på stramt budsjett, eller utføre et sårstell ute i feltet uten nødvendig utstyr tilgjengelig.

  3. Du må tørre å ta styringen, være strategisk og legge en god plan for arbeidet som skal utføres. Ellers rekker du ikke rundt til alle pasientene og bedriften taper penger.

  4. Du må være god på å kommunisere – og videreformidle budskap. Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon er et nøkkelord i begge yrkene.

  5. Du må ha en grunnleggende forståelse for menneskelig atferd, psykologi og livsstil.

  6. Du må være en lagspiller og være god på å jobbe tverrfaglig i møte med problemstillinger.



Tags:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *