I starten av første semester fikk vi i oppgave å skrive et blogginnlegg. Det skulle være personlig og handle om noe som var unikt med oss. Det var sånn En sykepleier på rømmen ble til

I forkant hadde vi lært mange tips og triks til hvordan bygge opp tekster og hva som skulle til for å skrive et godt blogginnlegg.

Jeg skal nå ta deg med bak i kulissene og forberedelsene før blogginnlegget ble skrevet.

Her er nemlig lite overlatt til tilfeldighetene.


Det å skrive et godt blogginnlegg er en kunst. Det er mange regler vi skal forholde oss til for å lykkes. Teksten skal fortelle en historie, engasjere, være konsis og vekke noen følelser hos leseren.

Men før du kommer så langt, er det et par regler du bør (les: må) forholde deg til før du begynner å skrive:

Regel nr. 1: Finn din USP – unique selling proposition

Det vil si, hva ønsker du å formidle med blogginnlegget ditt? Hva er unikt med akkurat deg? Hva brenner du for? Hva skiller deg ut fra andre? Dette unike er akkurat det du skal kommunisere.

Jeg er…

Siden jeg har en bachelorgrad i sykepleie og har jobbet to år i helsevesenet, har jeg med meg unik erfaring og kunnskap inn i den digitale markedsføringsverdenen. Derfor er dette min USP:

Fra sykepleier til digital markedsfører – et unikt innblikk i to ulike verdener.

Regel nr.2: Definer målgruppe og finn din persona

Du må tenke over hvem du ønsker å treffe og påvirke med det du skriver. Husk at når du snakker til alle, snakker du ikke til noen. Nettopp derfor er det lurt å definere en målgruppe. Innholdet må igjen henge sammen med det målgruppen etterspør.

Det er her din persona kommer inn i bildet. Du vet alt om din persona – fra alder, kjønn og yrke, til livsstil, interesser og kjærlighetsliv. Din persona kan være ekte eller imaginær. Poenget er at din persona blir en representant for resten av målgruppen. Skriver du til en person, skriver du annerledes. Tekstene blir nemlig ofte mer personlig, levende og direkte.

Min persona Elisabeth

Jente, nærmer seg 30, bor i en liten leilighet i Oslo sentrum, jobber som sykepleier, blir fort engasjert, savner å være mer kreativ i hverdagen, føler hun ikke strekker til, føler livet er satt på pause, trenger en forandring, stiller seg ofte store spørsmål – «hvem er jeg nå», «hvem vil jeg være i fremtiden», synes det er skummelt å tråkke utenfor komfortsonen.

Regel nr. 3: Hva ønsker du å oppnå?

Det kan være lurt å etablere et mål eller reflektere over hva du ønsker å oppnå med blogginnlegget ditt.

Ønsker du å fordype deg i et tema du brenner for? Bli flinkere til å skrive? Sette ord på noen vanskelige følelser? Lande drømmejobben?

Mitt mål: skape engasjement og sette ord på tanker som andre i min situasjon kan kjenne seg igjen i.

Regel nr. 4: AIDA

AIDA- modellen handler om å skape: attention (oppmerksomhet), interest (interesse), desire (ønske) og action (handling).

Den beskriver stegene i hvordan vi kan påvirke forbrukeren til å handle, og brukes ofte i reklame og annen markedspåvirkning.

Denne modellen kan være en grei pekepinne på hvordan du skal utforme blogginnlegget ditt. Hva må du gjøre først? Jo, lage en overskrift som vekker oppmerksomhet. Får du til det, er halve jobben gjort.

I gjennomsnitt vil 8 av 10 personer lese overskriften. Kun 2 av 10 vil fortsette å lese innlegget

«En sykepleier på rømmen»

Når blogginnlegget har fått oppmerksomheten, må du skape en interesse for å lese videre. Derfor kan det være lurt å skrive en ingress som gir en liten smakebit på hva teksten skal handle om.

«Jeg innrømmer det. Jeg er en sykepleier på rømmen. På rømmen inn i digitale medier og markedsføring. Angrer jeg på valget mitt? Nei. Har jeg dårlig samvittighet? Kanskje litt.»

 

Om jeg traff akkurat deg med mitt blogginnlegg, er det din tur til å bedømme.

 

Håper du lærte noe nyttig!

 

Vi snakkes!

 

Kilder

Tags:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *